گروه اجتماعی: 58 طرح برگزیده نهمین جشنواره جوان خوارزمی با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معرفی و تجلیل شد.

محمد‌حسن ایکانی، دبیر برگزاری نهمین جشنواره جوان خوارزمی در مراسم تقدیر از برگزیدگان نهمین جشنواره جوان خوارزمی خاطرنشان کرد: در سال جاری دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، بر پایه آئین‌نامه‌های مصوب برگزاری و اجرایی جشنواره پس از خاتمه فراخوان در مرداد‌ و دریافت نهایی طرح‌ها، در قالب 11 گروه تخصصی شامل صنایع شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، مواد و متالوژی، عمران، صنایع، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری و بیوتکنولوژی و علوم پایه پزشکی متشکل از اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان و متخصصان صاحب‌نظر اقدام به بررسی و ارزشیابی طرح‌های واصله کرد.

وی ادامه داد: از مجموع 1305 طرح ارسال شده به دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی که نسبت به دوره گذشته رشدی برابر 35 درصد داشته، تعداد 55 طرح به هیات داوران ارائه شده و از این تعداد 23 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی نهمین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانشجویی و آزاد انتخاب شدند.

ایکانی افزود: در بخش دانش‌آموزی جشنواره، تعداد 21513 طرح از 32 استان کشور در گروه‌های تخصصی برق و الکترونیک، کامپیوتر، فیزیک، شیمی، عمران، مکانیک، ریاضی، علوم زیستی و پزشکی، ‌ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر به دبیرخانه‌های استانی ارسال شد که در مجموع 611 طرح به دبیرخانه مرکزی که در معاونت نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش مستقر است، ارسال شده است.

دبیر نهمین جشنواره خوارزمی اضافه کرد: گروه‌های تخصصی پس از ارزیابی علمی و فنی، تعداد 59 طرح را به هیأت داوران جشنواره جوان خوارزمی ارائه کردند و هیات داوران پس از بررسی‌های لازم، تعداد 35 طرح را به عنوان برگزیدگان نهایی بخش دانش‌آموزی و دوره‌های کاردانی انتخاب کردند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در مراسم تجلیل از برگزیدگان نهمین جشنواره خوارزمی جوان که در اردوگاه شهید با هنر برگزار شد گفت: نظام کنونی آموزش و پرورش کشور توان ارزیابی، شناخت و هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان و نخبگان وهمچنین  دانش‌آموزانی را که نیاز به کمک فکری، حرکتی و جسمی دارند،  نداشته؛ که باید این مکانیسم در بدو  ورود به هر مقطع تحصیلی ایجاد شود، تا همه دانش‌آموزان استعدادسنجی و به آموزشگاه‌های خاص خود گسیل شوند.

علیرضا علی احمدی با تاکید بر این که جریان مستقر نظام آموزش و پرورش باید همواره توام با پژوهش و کارآفرینی باشد، تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت آموزش و پرورش، اهتمام ویژه‌ای به انجام فعالیت‌های پژوهشی صورت خواهد گرفت. وی با اعلام این که  از مرحله پژوهش و آزمایش تا تبدیل به محصول شدن آثار برگزیده جشنواره جوان خوارزمی در باشگاه دانش‌پژوهان جوان به طور جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: این باشگاه محل رجوع افراد نوآور و خلاق است ، از پژوهش‌های آنها پشتیبانی می‌کند و تسهیلات لازم برای اجرایی شدن پژوهش‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و انکوباتورها، باشگاه پژوهشگران جوان آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی باید چرخه نوآوری در کشور را پشتیبانی کنند.

علی احمدی همچنین بر لزوم توسعه تجاری‌سازی نمونه‌های ساخته شده از اکتشافات، اختراعات و سایر فعالیت‌های پژوهشی در کشور تاکید و خاطر نشان کرد: خوشبختانه رییس جمهور اعتبارات نامحدودی را به بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری خود برای حمایت از نوآوری‌هایی که بتوانند، درد و مشکلی از زندگی مردم را رفع کنند، اختصاص داده است.

کد خبر 39326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز